Dag 5 & Dag 6: Terug in China, misschien? - Reisverslag uit Nagasaki, Japan van Daniëlle en Ellen - WaarBenJij.nu Dag 5 & Dag 6: Terug in China, misschien? - Reisverslag uit Nagasaki, Japan van Daniëlle en Ellen - WaarBenJij.nu

Dag 5 & Dag 6: Terug in China, misschien?

Door: Ellen

Blijf op de hoogte en volg Daniëlle en Ellen

26 Juli 2014 | Japan, Nagasaki

Konnichiwa peoples in Oranda,

We zijn alweer op dag zes van onze reis nu ik dit schrijf. Na een voorspoedige reis met de trein van Fukuoka naar Nagasaki (ja inderdaad exact op tijd vertrokken en aangekomen) met het trammetje naar ons hotel.
Was even een beetje verwarrend hoe het kaartje gekocht moest worden, maar daar waren we dankzij Daan's beheersing van het japans en een vriendelijke oude dame al snel achter. Je moet namelijk betalen op het moment dat je uitstapt. Je moet dan het geld (120 yen) gepast in een automaat vooraan bij de bestuurder gooien, die jou dan vervolgens vriendelijk bedankt en groet bij het uitstappen. Beetje apart maar wel heel leuk.
Het hotel is superdeluxe. Heerlijke bedden en het ontbijt hier is lekker. Buffetje waarbij je de meer japans/chinese kant op kan of de wat meer westerse (roerei, worstje, brood en jam en vooral verse koffie).
Nadat we in de middag intrek in het hotel hebben genomen zijn we vast een rondje te voet in de buurt van het hotel gaan maken. Voor het avond eten zijn we uitgekomen bij de Mac maar dan wel japanse stijl; haha ik heb een garnalen burger op.
De volgende dag hebben we Nagasaki serieus onderhanden genomen.
We zijn begonnen in het vredespark en het atoombom museum. Daar is ook het hypocentrum, oftewel de exacte plaats waar de bom tot ontploffing is gebracht.
Heel indrukwekkend om te zien hoe in zo'n korte tijd zoveel ellende is aangericht. Die narme mensen hebben werkelijk niet geweten wat ze overkomen is, en wat ze nog te wachten stond.
Daarna zijn we langzaamaan terug richting de haven gegaan en onderweg nog onnodig in de broeierige hitte wat heuvels beklommen. Om daarna met de tram naar het andere uiteinde van de stad te gaan. Daar vindt je vooral de overblijfselen uit het handelsverleden met europa. Zoals huizen en tuinen met een europese inslag (Glover park) maar vooral de nederlandse invloeden natuurlijk (dutch slope). Daar bevind zich ook een oude tempel gesticht door chinese monikken, en even hadden we het idee dat we terug waren in china (of kwam dat door de warmte?) Uiteindelijk zijn we wandelend door chinatown vermoeid en vooral bezweet terug naar het hotel gegaan. Na een verfrissende douche (en een uurtje airco haha) waren we wel toe aan een hapje. Wij hebben in een dumpling restaurant recht tegenover ons hotel gegeten...heerlijk. Was wel een beetje een verrassingsmenu, je weet wel plaatje ziet er goed uit dus doe die maar, maar dat is goed uitgepakt.
Toen we het restaurant uitkwamen bleek wel dat ons hotel in een uitgaans straat/wijk is gelegen. Dat idee had ik gisteren al maar toen zijn we vroeg in de avond al 'naar huis' gegaan dus was dat niet zo opgevallen.Buiten op straat staan voor de clubs de gezelschaps dames en heren de klanten al op te wachten. We hoefden niet ver naar ons hotel dus hebben we ons maar niet echt in die scene gemengd.
Vandaag soort van rustdag aangehouden. Uitgeslapen tot 9 uur en daarna rustigaan eens bedacht wat we nog wilden zien. We zijn naar Dejima gegaan. Dit is middenin Nagasaki een klein soort eilandje waar destijds de nederlanders als enige europese handelspartner een handepost mochten hebben. Stukje geschiedenis van hier maar ook van Nederland eigenlijk.
Zij vinden het hier dan ook helemaal fantastisch dat jij dat als nederlander komt bekijken. Daarna gewandeld langs de haven de nog een tweetal tempels bekeken. Dit zijn boedistische tempels gesticht door de chinese monikken (hadden we nu weer China visioenen?).Tenslotte hebben we nog wat gewinkeld en gegeten in het restaurant van het hotel. We gaan namelijk morgen weer op reis en er moet vroeg opgestaan worden dus beter bijtijds naar bed.
Hoe de reis verdergaat ....jullie gaan het horen.

• 26 Juli 2014 - 15:40

Anneke:

Lijkt mij geweldig om dat te zien, jullie doen erg jullie best. Maar waar gaan jullie naar toe? Hoe gaan jullie, weer met de trein? Blijven jullie daar dan ook 2 dagen? Enfin bij mij wil je niet zijn. Ik moest een nieuwe voordeur hebben, wat er in zat was een binnendeur. Enfin via de schilder een timmerman gevonden. Hij maakt de deur passend, geweldig en dit voor een heeeeeel zacht prijsje. Ik mag niet klagen. Het wordt heel erg mooi, maar nu. Wat een zooitje, overal stof, zaagsel enz. Maar het word mooi. Nu effe niet zeuren. Ik hoor jullie nog. Ik heb nog maar 1 weekje vakantie bah.
    Gr Anneke