Dag 13 - dansen op de vulkaan - Reisverslag uit Volcano, Verenigde Staten van Daniëlle en Ellen - WaarBenJij.nu Dag 13 - dansen op de vulkaan - Reisverslag uit Volcano, Verenigde Staten van Daniëlle en Ellen - WaarBenJij.nu

Dag 13 - dansen op de vulkaan

Door: Ellen

Blijf op de hoogte en volg Daniëlle en Ellen

11 Juni 2016 | Verenigde Staten, Volcano

Aloha. Het woord van vandaag is Pele.
Vandaag hebben we ons helemaal op het volcanoes national park gestort.
Daar kun je je wel een dag vermaken hoor. Op dit moment zijn er helaas geen actieve lavastromen te zien. Maar wel heel veel oude lavavelden en kraters van vorige uitbarstingen. En dat is al heel indrukwekkend. We hebben hier aardig wat gewandeld, omhoog, omlaag en in de hitte.
Er is nog wel van alles gaande. Zo zijn er verschillende steamvents. Plaatsen waar stoom uit gaten in de grond naar buiten komt. En zwaveldampen. Goed te ruiken, blèh, en goed te zien door de (gele) afzetting van de zwavel.
En er is nog een actieve krater de Halema'uma'u. Deze is onderdeel vak de Kilauea vulkaan. Dit is de plaats waar volgens de hawaiaanse legende Pele de godin van het vuur en de bliksem en het vulkanisme woont.
Op dit moment is het niveau van de lava in deze krater zo laag dat je het overdag niet kunt zien. Ze houden je namelijk op een flinke afstand van deze krater. Alleen als je er met een helicopter overheen vlieg en erin kunt kijken kun je het zien. En 's avonds als het donker is en helder weer kun je de gloed van de lava van afstand zien.
En wij hadden geluk met het weer en hebben dit dus met eigen ogen kunnen aanschouwen. Magnifiek!