Dag 17 - the only way is up - Reisverslag uit Kapa‘a, Verenigde Staten van Daniëlle en Ellen - WaarBenJij.nu Dag 17 - the only way is up - Reisverslag uit Kapa‘a, Verenigde Staten van Daniëlle en Ellen - WaarBenJij.nu

Dag 17 - the only way is up

Door: Ellen

Blijf op de hoogte en volg Daniëlle en Ellen

15 Juni 2016 | Verenigde Staten, Kapa‘a

Aloha. Het woord van vandaag is o ia mau no.
En ik kan je wel vertellen dat vandaag alles behalve o ia mau no ( same as usual, hetzelfde als altijd ) is geweest.
Voor vandaag stond namelijk de helicopter rondvlucht op de planning.
Toen wij wakker werden 's ochtends ( vroeg in mijn geval ) was het behoorlijk aan het plenzen en was alles grijs, geen bergtop te zien. Dit gaf ons wel een beetje te denken. Zou er wel iets te zien zijn vanuit de helicopter of erger nog zou het wel doorgaan.
Onze vlucht zou om 10.30 plaats moeten gaan vinden. En toen wij ons keurig drie kwartier van tevoren gingen melden bij het kantoor, was het geluk aan onze zijde. Toen we onderweg waren trok alles open. Alle wolken, mist en andere uitzicht belemmerende nattigheid verdwenen als sneeuw voor de zon. Geweldig.
We werden naar de helicopter begeleid door een op Steve Martin lijkende kerel die er ook een soort komische act van maakte. Waarschijlijk bedoeld om het voor de angstigen wat luchtig te houden.
We zaten met zes personen in de helicopter en Brian was de piloot. Er was ons gezegd donkere kleuren te dragen, en al heel snel snapte ik waarom. Alle lichte kleuren geven een weerspiegeling aan de binnenkant van het glas en belemmeren het zicht. Zeker voor fotot's die je wilt maken. Het uitzicht was fantastisch. We zijn het eiland met de klok mee rond gevlogen. Waarbij Brian de verschillende plekken benoemde. De stadjes, de havens, de voormalige landgoederen. Maar ook de watervallen kliffen en bergen. De Waimea canyon (ook wel de grand canyon van de pacific genoemd, om je een idee te geven hoe het eruit ziet), de verschillende watervallen (geen idee meer hoe ze allemaal heten, het waren er heel veel, met heel moeilijke namen, maar ze waren magnifiek, helemaal jurasic park), de Na Pali coast ( de spectaculaire kustlijn die alleen vanuit de lucht of nanaf het water te bekijken is). Hij heeft ons ook gewezen op welke plekken er allemaal film opnames zijn gemaakt voor onder andere Jurassic Parc en Avatar. Nog veel meer films hoor maar die heb ik allemaal niet onthouden.
Onze eerdere zorgen (het weer) hebben juist in ons voordeel gewerkt, want de regen kort ervoor heeft voor extra veel en mooiere watervallen gezorgd.
Het was een fantastische tour en het geld meer dan waard.
Na deze belevenis hebben we onszelf op een heerlijke lunch getracteerd. En zijn we aansluitend met de auto hetnoordelijk deel van het eiland gaan verkennen. Daar hebben we de gruwelijk dure huizen rond Hanalei baai en Princeville gezien. De broedende vogelkolonie bij de vuurtoren van Kilauea en de natte en droge grotten bij Ke'e beach. Dit is het einde van de weg in het noorden en het begin van van de Na pali coast. Deze is alleen via de lucht , de zee of wandelend te bekijken. De trail is een meerdaagse en aangezien we de bezichtiging vanuit de lucht al afgevinkt hebben, hebben we die wandeling maar over geslagen.
We zijn de dag moe maar voldaan geëindigd met een dikke hamburger en patat in het hotel.